Co nasuwa się od razu, gdy myślimy o odżywianiu mózgu? Orzechy! Na dodatek włoskie, których połówki wyglądają niemal identycznie, jak pofałdowane struktury mózgowe w naszych głowach…
Zgadza się – orzechy m .in. ze względu na wysoką zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych i znakomitej jakości białka wpływają pozytywnie na funkcje mózgowe.

Mózg jest jednym z organów o najwyższej zawartości tłuszczu. Tak zwana istota szara mózgu składa się z niego w ok. 50 procentach, z czego aż 33 procent stanowią kwasy tłuszczowe omega-3.
Najbogatsze źródła omega-3 stanowią tłuste ryby morskie (dla osób, które nie są wege). Ponadto doskonałym źródłem są orzechy, algi, tofu oraz dobrej jakości oleje (np. lniany) i oliwy.
Niedostateczne spożycie kwasów wielonienasyconych z grupy omega-3, EPA i DHA naukowcy wiążą bezpośrednio z częstszym występowaniem depresji. Aktualnie prowadzi się coraz więcej badań wykazujących zależności pomiędzy niedoborami pierwiastków w organizmie, a podatnością na zaburzenia behawioralne i psychiczne. Ogólnie rzecz ujmując to czym odżywiamy swój organizm pomaga lub przeszkadza neurologicznemu funkcjonowaniu mózgu.


Poza kwasami z grupy omega-3 kilka innych kluczowych składników dla zdrowia kondycji psychicznej to:
Kwas foliowy (zawarty głównie w zielonych roślinach liściastych), którego niedobór przekłada się na zmniejszenie liczby neuroprzekaźników w mózgu, a tym samym pogorszenie jego funkcjonowania.

Cynk, który jest obecny w strukturze około 200 różnych enzymów i ma niebagatelne znaczenie dla centralnego układu nerwowego oraz układu immunologicznego. Wykazano bezpośredni związek zachodzący pomiędzy niedoborami cynku, a obniżoną aktywnością, osłabieniem pamięci i koncentracji. Źródła cynku to: pestki dyni, zarodki pszenne, słonecznik, nerkowce, kakao (gorzka czekolada my love <3 😉 )


Trypofan – aminokwas egzogenny występujący w nasionach roślin strączkowych (w tym w soi), nabiale, jajkach – który ma bezpośredni wpływ na pobudzenie produkcji ważnego neuroprzekaźnika –  serotoniny.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *